Scuba-diver’s heaven: Ko Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Paul en Saya - WaarBenJij.nu Scuba-diver’s heaven: Ko Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Paul en Saya - WaarBenJij.nu

Scuba-diver’s heaven: Ko Tao

Blijf op de hoogte en volg Paul en Saya

08 Januari 2013 | Thailand, Koh Tao

We zijn geïnfecteerd! Dat horen jullie goed, met het scuba-diving virus! :-) We zijn beide tegelijkertijd aangestoken en hebben er op dit moment veel last van. Het schijnt ook nooit meer over te gaan, dus we zullen hier mee moeten leren leven….
We zijn ook verliefd geworden! Op het eiland Ko Tao (…. ik hoor jullie nu denken: ja en verliefd dat zijn we natuurlijk ook nog steeds op elkaar).
Woooow wat is duiken gaaf! Ik zal jullie vertellen hoe het allemaal begon!

We zijn op dag 1 dat we aankwamen op Koh Tao direct begonnen met onze PADI Open water bij Crystal Dive Resort. We zijn met een mooi klein groepje van 6 Nederlanders, jawel, met een Nederlandse Dive Master! Heel fijn! Nou, dat was hard werken mensen! We begonnen met de theorie, een stevig stukje techniek, een mix van scheikunde en natuurkunde en met een dik boek werden we op pad gestuurd. ‘Overmorgen hebben jullie ‘Final Exam’, daarna gaan we pas te water’. Zo gezegd, zo gedaan: Positief/negatief/neutraal drijfvermogen, luchtdruk, stikstofnarcose, verrijkte lucht, om zo maar met een paar termen te gooien. Berekeningen hoelang je onder water op een bepaalde diepte mag verblijven, plus daarbij een ‘surface interval’, zodat je weet hoe diep en hoe lang je 2e duik mag zijn. Mensen, ik kan jullie zeggen: wij weten waar we over praten!
De eerste keer gaan we oefenen in het zwembad, poeh dat was toch wel erg spannend hoor! De eerste keer onder water ademen is een feit!!! Blub-blub-blub! Alle nood-gevalletjes wordt ons keurig aangeleerd: water in je masker laten lopen en dan kunnen klaren, daarna het masker afdoen en weer opnieuw opdoen, zuurstof-nood-simulatie: onze zuurstoftank wordt dichtgedraaid en je geeft het teken dat je lucht op is en dat je lucht van je ‘buddy’ moet vragen, daarna de noodopstijging etcetera etcetera.
Na allen geslaagd te zijn voor de theorie, gaan we de boot op. Jeeeeujjj!! Onze eerste ‘open water dive’ is een feit! Wat is de zee groot! Holy Moly! En wat is het mooi onder water! Jeetje! Dat kan ik nu zeggen, maar op dat moment waren we alleen bezig met ademhalen, oren klaren, zorgen maken en nadenken over wat er allemaal zou kunnen gebeuren… Echt genieten lukt ons helaas nog niet, maar ‘dat heeft iedere duiker voor de eerste keer’. We zien vissen, veeeeel vissen en prachtig koraal. Op 12 meter diepte doen we onze oefeningen: masker vol laten lopen en weer klaren, we komen zogenaamd in nood en vragen onze buddy om lucht enzovoorts. Erg spannend om te doen, maar wel noodzakelijk, want stel dat…! (je moet er toch niet aan denken…). Wanneer we weer naar boven komen en onze skills aan het oefenen zijn aan de oppervlakte, roept iemand opeens: “snel, kijk onder je! WHALESHARK!” WOOOOOWW Dat meen je, een walvishaai van pak ‘em beet 6meter lang gaat onder ons voorbij! Jaaaaa jongens, kan het nog beter?
De volgende dag mogen we om 06.00u opstaan, want we gaan al vroeg aan de slag. Poeh dat is even wennen voor ons na 3 weken elke dag uitgeslapen te hebben ;-) Keihard werken dat duiken! Die dag maken we opnieuw 2 duiken, waarbij we leren met een kompas te navigeren onder water.
Daarna mogen we ons PADI Open Water Divers noemen! We worden onder water gefeliciteerd door onze Dive Master, hihi!
Maar….. we krijgen er geen genoeg van! We kiezen ervoor om de gevorderde cursus te volgen: PADI Advanced Open Water, zodat we overal ter wereld mogen duiken, tot maximaal 30meter! Samen met Maike en Eva gaan we verder, hartstikke leuk want we zijn met een leuke groep en dat maakt het duiken helemaal fantastisch! De volgende 5 duiken staan op de planning:
1) oefenen met ons drijfvermogen, waarbij we als een acrobaat door hoepels zwemmen, slaloms maken, onze flippers uitdoen en over de bodem wandelen: je begrijpt dat dit allemaal erg melig is en ik vaak mijn masker moet klaren, want als je lacht, loopt er water in je masker!
2) navigeren: een vierkant zwemmen met behulp van het kompas, waar ik overigens heeeeel goed in ben… ahum. (ik kijk gewoon waar onze Dive Master staat en hou de boel mooi voor de gek). Paul maakt onder water met handgebaren duidelijk dat dit dus NIET de bedoeling was.. whoops!
3) wrakduik: een HTMS wrakschip. De ‘love-boat’ is er niks bij!
4) nachtduik: niet écht in de nacht, maar wel in het donker! Brrr scary! Ja mensen, dit is het bewijs dat ik een heldin op sokken ben! Vantevoren praatjes, maar op het moment-suprème schijt ik in mijn broek! Al met al een super mooie ervaring: er zijn veel andere soorten vissen en schaaldieren te zien: roggen, krabben, kreeften en bijzondere vissen met grote ogen.
5) diepe duik naar 30 meter

Na onze 2e duik van deze cursus kwamen we boven en vanuit de boot riep de kapitein dat de Whaleshark weer gesignaleerd was! Ja echt? Waar?? Waar??! Snel snel, als een sneltrein zwemmen we richting een groepje duikers en snorkelaars! En ja hoor, daar kwam hij, recht op me af! FANTASTISCH! Heel langzaam, op een diepte van hooguit 3 meter vanuit zeeniveau. Wat een prachtig mooi dier. We hebben zeker 40 meter met hem meegezwommen, WAUW wat een ervaring! Het was nog een jonge, hij was 2,5-3 meter lang. Een volwassen haai kan 18 meter lang worden. De walvishaai wordt de ‘schat van Thailand’ genoemd. Het is zeer bijzonder als je deze ziet tijdens het duiken. Om een voorbeeld te noemen: de Dive Masters van de duikschool hebben er gemiddeld pas 3 in hun leven gezien!

Naast deze mooie ervaring bevalt Koh Tao ons bijzonder goed. ’s Avonds heerlijk BBQen op het strand, waarbij je je eigen vis kunt uitzoeken. Happy Hours met de voetjes in het zand, kijkend naar de ondergaande zon. We genieten regelmatig van een heerlijke massage, want als topsport-duiker kunnen we dat natuurlijk goed gebruiken!
Op dit moment zijn we terug in Bangkok, we zijn vandaag in één ruk vanuit Tao hierheen gereisd. Morgen staan we vroeg op, om onze reis richting Cambodja te vervolgen. Een nieuw land, met weer nieuwe ervaringen. We zijn erg benieuwd en hebben er veel zin in! We beginnen in Siem Riep, in de buurt van de beruchte Angkor Wat tempel. Deze zullen we met de fiets gaan bezoeken, want het is daar zo groot, dat je zeker 3 dagen nodig hebt om alles te kunnen bezichtigen. Daarna zullen we naar Phnom Penh reizen en de ‘Killing Fields’ bezoeken.In ons volgende reisverslag zullen we jullie daar meer over vertellen!

Ik zal er z.s.m. weer wat foto’s bijzetten, het internet hier is erg traag, dus dat gaat nu niet lukken.

Weer bedankt voor jullie berichtjes, erg leuk om dit te lezen! We vinden het erg leuk dat jullie onze reisverslagen lezen en ons op deze manier kunnen volgen!

Liefs,

Saya en Paul

• 08 Januari 2013 - 18:26

Marly Vullings:

Hoi Saya en Paul,

Wat een geweldige verhalen, ik ben stikjaloers!
    Geniet er maar lekker van!
    Groetjes,
    Marly

• 08 Januari 2013 - 20:14

Chrstel:

Hee Paulus en Saay,

Klinkt ged allemaal. Helmaa te gek en in (gang....) stye!
    Geniet ervan!

Liefs Marijn en Christel

• 09 Januari 2013 - 10:40

Marian:

Hoi llieve mensen zo héél ver weg.
    Wat weer een enorm avontuur. En wat schrijf je de verslagen leuk zeg.
    Super zoals jullie van de vakantie genieten. Ga zo door.
    Groetjes Marian

• 10 Januari 2013 - 22:42

Roelga:

Hoi Saya en Paul,

Wat een mooi verhaal weer. Ik heb ervan genoten. Duiken en genieten van wat er onder water te zien is. Kei gaaf.

Geniet van jullie vakantie.

Groetjes Roelga

• 11 Januari 2013 - 21:21