Elephant bathing and Buddhism in northern Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul en Saya - WaarBenJij.nu Elephant bathing and Buddhism in northern Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul en Saya - WaarBenJij.nu

Elephant bathing and Buddhism in northern Thailand

Blijf op de hoogte en volg Paul en Saya

23 Februari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Lieve lezers,

hebben jullie alle carnavalskleding weer opgeruimd, de straten weer geveegd en de kater uitgeslapen?!

Wij hebben de afgelopen weken genoten van noord-Thailand. Nadat de adrenaline wat gezakt was van de Gibbon Experience, zijn we de grens overgestoken via Laos naar Chiang Mai, Thailand. Heerlijk om weer op Thaise bodem te zijn. Het voelt voor ons inmiddels als ‘thuis’: oost-west, thuis best zullen we maar zeggen! We hadden dit gedeelte van Thailand nog niet bezocht, vorig jaar hadden we hier al graag naartoe willen gaan, maar toen hebben we andere keuzes gemaakt. Noord-Thailand is boven onze verwachtingen! Waarom? Lees snel verder!!

Wat kunnen jullie in deze editie van waarbenjij.nu verwachten?
1. Thaise kook-cursus: “spicy and sexy food: The more spicy your food, the more sexy you are!”
2. Monk-chat: hoe is het om Buddhistische monnik te zijn? Over manier van denken en levensstijl.
3. Medidatie-cursus: wat gebeurd er met je na 3 minuten?
4. Saya gaat in Meditation Retreat, in silence! Lees snel verder onder paragraaf 4!
5. Paul gaat mountainbiken door de pittige Himalaya.
6. Bezoek aan de Saturday- & Sunday night market
7. Als je uitgepraat bent, geniet je samen van een heerlijke Thaise Spa & Massage & Dr. Fish
8. Leer hoe het is om een mahout te zijn: olifantentrainer

Met een leuke groep nieuwsgierige koks zoeken we een aantal lekkere gerechtjes uit die we gaan maken, waarna we de locale markt bezoeken en ingrediënten gaan inkopen. De chefkok, genaamd ‘A’, laat ons de verschillende groenten, kruiden en de verschillende dodelijk hete pepers zien, vertelt een boel over 20 soorten rijst, waarom Thaise mensen wel goed tegen Aziatisch eten kunnen en wij Europeanen niet enzovoorts, enzovoorts. Het is wel een erg grappig mannetje om te zien, hij is klein, zelfs kleiner dan ik en tenger. Hij praat heel snel en hard, op z’n Thais-Engels.
Volgens ons valt hij op het mannelijke geslacht, want hij heeft het steeds over hoe groot de ‘bananen’ in Europa zijn en hoe klein in Thailand en dat degene die wil zijn ‘grote banaan’ na het koken aan hem mag laten zien…. juist ja!
We maken werkelijk heerlijke gerechten: Chicken with cashewnuts, Pad-Thai, Red curry, Massaman curry, Deep Fried Banana en Banana in Coconut milk. We krijgen een mooi kookboek mee, om de gerechten thuis te kunnen maken.Bij deze zijn jullie uitgenodigd om eens lekker Thais te komen eten bij ons! Jullie zijn gewaarschuwd, we are soooo sexy! ;-)

We bezoeken Wat Si Suphan, waar het uur van de monk-chat is aangebroken. Je kunt dan 1 op 1 praten met een monnik, over het Buddhisme, over zijn manier van denken en leven en alle andere vragen die je hebt. Echt bijzonder interessant! De volgende dingen willen we wel met jullie delen, de rest blijft voor onszelf!
- Een monnik leeft van giften. Iedere morgen gaat hij de straten langs en daar krijgt hij eten. Tijdens de lunch kan hij daar vaak ook nog van eten. Na 12.00u mogen ze niet meer eten, dus tot de volgende dag niet meer. wanneer hij zou willen reizen, heeft hij een sponsor nodig, iemand die het hem gunt om te gaan reizen voor zijn ontwikkeling als monnik. De jongen die we spraken vertrekt over twee weken naar Frankrijk. Ze kunnen binnen Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja vrij goedkoop reizen, want de busschauffeurs geven fikse kortingen of zelfs helemaal gratis.
- Buddhisme is geen religie, het is een ‘way of life’ en een stukje psychologie.
- Vrouwen kunnen ook monniken worden
- De reden dat monniken kaal zijn, heeft te maken met dat haren worden gezien als smerig.
- Je hoeft niet je hele leven monnik te blijven, de keuze is geheel aan jou. Je kiest dit puur voor jezelf, niet voor Buddha. Je kunt wanneer je 12 jaar bent beginnen, dan ben je een ‘novice’ (geen idee wat het Nederlandse woord is). Op je 20e wordt je hernoemt tot monnik.
- Als monnik kun je en mag je in iedere tempel ter wereld slapen/leven.
- Als monnik heb je vrijwel geen eigendommen: je hebt geen huis (je slaapt in de tempel), geen auto/brommer (alles met openbaar vervoer) en geen andere materialistische dingen, mits je dat geschonken krijgt.

We sluiten af met een foto en daarna vraagt hij: ‘Do you have facebook?’ Nou dat vond ik toch wel hilarisch! Hij had zelfs een smartphone! Zijn antwoord op mijn reactie: hoe kan ik anders in contact zijn met andere monniken?
Het was een bijzondere ervaring!

3. Medidatie-cursus: wat gebeurd er met je na 3 minuten?
Na de monk-chat doen we een 2-urige snelcursus mediteren:zitten, liggen, staan en lopen. Werkelijk waar, na slechts een paar minuten zitten krijgen we overal pijntjes, jeuk, bloedheet en je vraagt je af of de tijd al om is! Lopen is toch wat meer voor ons weggelegd. Maar of we écht mediteren, dat vragen we ons af!
Dat smaakt naar meer! Ik ben zelf heel erg geboeid door het Buddhisme en mediteren.

4. Saya gaat in Meditation Retreat, in silence!
Nee, jullie hebben geen bril nodig, jullie lezen het goed! Saya 2 dagen IN STILTE in een Meditation-Retreat Center! Afgezonderd van de big-happening-city, 1 met de natuur. Onder begeleiding van een Burmese (and yes, he was good looking!) monnik. Jajajaja! We kregen een korte introductie in het programma en werden daarna naar het meditatie-centrum gebracht, een aantal kilometers uit de stad, ver weg van alle drukte, omgeven door natuur en stilte. Een prachtig park, met Buddha’s in de tuin en grote 2-persoons slaapkamers, een grote eetzaal en een meditatie-zaal. De 2 dagen zullen volledig in stilte verbracht worden, met als doel naar jezelf te luisteren. Wauw wat een rust! Verbazingwekkend, maar dat beviel me zo goed, ik werd er gewoon stil van! De monnik vertelde veel over het Buddhisme, over Verlichting en hoe mediteren kan helpen om grip op je eigen gedachten te krijgen. We leren hoe monniken chanten, dat is niet bidden, maar respect tonen voor de Buddha, Dhamma (de leer van Buddha) en Sangha (iedereen die het Buddhisme ‘behoefend’). Voor het eten spraken we gebedjes uit waarvoor het eten dient: niet voor de schoonheid, niet meer eten dan je nodig hebt, maar puur om het lichaam te voeden.
Wat ik zo mooi vindt aan het Buddhisme dat het uitgaat van het ‘leven in het hier en nu’. Mindfulness. Buddhisme gaat uit van 4 nobele waarheden, samengevat: ieder mens kent pijn en verdriet, angst en depressie. De oorzaak hiervan is ‘attachment’, dat je hieraan vasthoudt, waardoor je leidt. Je kunt een einde maken aan dit leiden door je verlangens in te perken en baas te worden over je eigen gedachten. Het pad naar het einde van de leidensweg, verkrijgen we door zelfontwikkeling, door meditatie en door ‘goed te doen’: niet sleten, niet moorden, niet liegen: just be good. Buddhisme gaat niet uit van hemel of hel in het hiernamaals. Er zijn 8 soorten hemels en 6 soorten hels, maar deze vinden in het hier en nu plaats. Je creëert je eigen hemel of hel op aarde.
Na de 2 dagen was ik dolblij dat ik weer mocht praten, haha! Dit wilde ik zoooo graag doen. Ik weet nog dat mijn collega’s me vragend aankeken toen ik dat zei, hahaha! Briljant. Het was een enorm bijzondere ervaring en ik ben heel blij dat ik dit gedaan heb.

5. Paul gaat mountainbiken door de pittige Himalaya.
Tijdens mijn retreat, is het voor Paul een mooie mogelijkheid om zijn mountainbike-skills te testen in het Himalaya gebied. Hij maakt een 2-daagse tocht, samen met een groep gevorderde bikers. Kilometers omhoog klimmen, ja inderdaad, fietsend! Daarna downhill, nog pittiger!

6. Bezoek aan de Saturday- & Sunday night market
Natuurlijk moeten er wat souvenirs ingekocht worden en waar anders dan op een Thaise night market! Prachtige spullen, van lampen tot sieraden, speelgoed en tassen. Gezellige terrasjes, live-muziek, met de flipflops over de straatjes struinen. We beseffen het ons maar al te goed dat dit in Nederland zeldzaam is, wat houden we toch van deze zomeravonden.

7. Valentijn: samen naar de Thaise Spa & Massage & Dr. Fish
Jullie zijn vast wel bekend met de beruchte Thaise massages? Nou, wij lusten er pap van! We genieten ongeveer 2 keer per week van een heerlijke massage. Om verslaafd aan te raken! In Chiang Mai hebben we ons eens extra laten verwennen voor Valentijn. Een privé kamer, met whirlpool, 2 Thaise masseurs en de hele avond genieten van hun kunsten! Ik heb Paul al lief aangekeken onder het motto: “Dat wil ik thuis ook..!! Pleaasseee…”

8. Leer hoe het is om een mahout te zijn: olifantentrainer
In Lampang, 90 km onder Chiang Mai, ligt het Thai Elephant Conservation Center. Daar hebben we een afspraak staan om te leren hoe het is om een mahout te zijn, ofwel een olifantentrainer. We krijgen verschillende commando’s aangeleerd, zodat we weten hoe we de olifant zover kunnen krijgen om voor ons te werken. We mochten loodjes trekken om te bepalen wie welke olifant voor die dag had. Over Paul's olifant werd de volgende informatie gegeven: "He is the biggest elephant of this Center, he is very handsome and he knows everything´... Nou Paulus, daar ga je dan! Toepasselijk! We stappen op en hebben werkelijk waar beide een glimlach van oor tot oor op ons gezicht! Wauw, wat is dit waanzinnig gaaf!! Wat een fantastisch grote en prachtige dieren. We laten de olifanten verschrikkelijke trucjes doen, zoals: door zijn voorbenen zakken en er af- en opspringen, op zijn zij laten liggen, of op zijn buik. Ook laten we hen dingen oppikken van de grond en aangeven. WAAN! Daarna rijden we ze door het natuurpark, zo heerlijk! We lopen met hen door het water, waarbij ze helemaal kopje onder gaan! Daarna komen ze boven en sprayen ze iedereen nat met hun slurf! Gillen dit! Ze flapperen met hun oren en je ziet glinsterende oogjes. Ze kunnen helaas niet praten, maar we denken dat ze het naar hun zin hebben. Magische ervaring, om nooit meer te vergeten!

Om maar met het ene avontuur in het andere te vallen: op dit moment zijn we op Malapascua island, een klein eiland in het noorden van Cebu, in het paradijs van de Filippijnen. We zijn eergisteren aangekomen, het is hier werkelijk waar een paradijs! Ik zal jullie de volgende keer meer over vertellen. Ik drink nu snel mijn cocktail op en ga afsluiten.

Veel liefs en tropische groetjes uit de Filippijnen!

Paul en Saya

• 23 Februari 2013 - 20:03

Els:

Wow wat een prachtige verhalen, ik kan me helemaal voorstellen dat jullie genieten en je er helemaal thuis voelt. Blijf genieten en ons van die mooie verhalen sturen.

• 25 Februari 2013 - 00:06

Bianca Van Voorst:

Hoi party people!! mooi!! Lieve olifanten,ken ze vanuit Sri lanka; is echt fascinerend. WAHAH?? Had paul zo n grote Macho aan de lijn? Is een prachtig beest! Geniet van het duiken. Ben benieuwd!! Ik mail je later, k ben niet zo vrolijk, ...xxxxxx liefs van mama, ik mis je,xxxxxxx

• 26 Februari 2013 - 15:48

Mariet:

Ik ben echt jaloers op jullie, wat een mooie natuur en dan die olifanten!!!!
    Saja, breng er eentje mee voor mij voor in mijn dierentuin (hi,hi) ???

Nog veel plezier toegewenst en geniet er nog lekker van.
    Hier is het saai en koud, brrrrrr.

Groetjes,

Mariet

• 14 Maart 2013 - 14:24

Marian:

Hallo Saya en Paul,

als jullie dit berichtje lezen zijn jullie wellicht onderweg of alweer thuis.
    Wat gaan 3 maanden ontzettend snel zeg.
    Ik heb genoten van alle verslagen en gelezen en gezien dat jullie enorm veel meegemaakt hebben en het super naar de zin hebben gehad.
    Voor nu; terug in de Hollandse realitieit, maar geniet nog vooral lekker na.
    Welcome home en we zien ons volgende week (gelukkig) weer.

Liefs Marian