Philippines: life is a beach! - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Paul en Saya - WaarBenJij.nu Philippines: life is a beach! - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Paul en Saya - WaarBenJij.nu

Philippines: life is a beach!

Blijf op de hoogte en volg Paul en Saya

06 Maart 2013 | Filipijnen, Apo Island

Zon, zee, zand en zeeschildpadden. Dive, eat, sleep. Cocktails drinken op hagelwitte stranden met een adembenemende zonsondergang. Dat is hoe onze weken er nu uitzien. We zijn op de Filippijnen, wat een paradijs! Je kent ze vast wel, van die bounty-plaatjes in een reisgids, waarvan je verwacht dat de foto is gefotoshopped, met tè witte stranden en een tè mooie turquoise-blauwe zee. Zo precies ziet het er hier uit, verbazingwekkend!

Na een voorspoedige vlucht van Bangkok naar Manilla en Manilla naar Cebu, merken we dat dit weer een heel ander soort land is. De mensen spreken perfect, maar dan ook perfect Engels. De taxi’s rijden hier gewoon op de taxi-meter, je hoeft dus niet bang te zijn dat ze je belazeren. De taxi-chauffeur spreekt zelfs Engels, dat zijn we helemaal niet gewend! Filippijnse mensen zijn zeer vriendelijk, ze geven een warm-welkom: Welcome to Cebu! I hope you’ll enjoy your stay! Ze zijn super gastvrij. Wat ons nog meer opvalt is dat er voor ieder restaurant, hotels en winkels een security staat: een zwaar bewapend jongetje van een jaar of 20… Er zijn zelfs ‘gun-free zones’, daar kijken we dan wel even vreemd van op. En een feit is daat Filippinos van Engelse zwijmelmuziek houden, boybands, golden-oldies en alles wat maar romantisch is.

Wat staat er de komende weken op ons programma? We gaan duiken! Jeeeeujj! Weten we nog wel hoe het moet? Het is voor ons gevoel al zolang geleden! :-) Het is hier wel even anders dan op Koh Tao in Thailand, daar waren we met een man of 30 op een grote boot, met groepen van 6. Nu zijn we met 5 op een bootje, wat heerlijk! We starten onze duik met Alex und Christian aus Deutschland en Samya uit Ibizaaa! Ola Chicos & Chicas! Later maken we ook kennis met Silvia uit Spanje en Mimmo uit Italië (maar woont in Duitsland). Een gezellige groep, waar we de dagen daarna alles mee samen doen. Duiken, eten, vooral veel drinken en veel, luid en hard lachen! Vooral Mimmo is een echte grappenmaker: een temperamentvolle typische Italiaan, veel praten over eten, met van die handgebaren. En wanneer hij dat in het Duits doet, is het echt lachen tot je in je broek piest! Heerlijk, wat een heerlijke vent! Nou ja, ventje, Italianen zijn niet zo groot! We maken verschillende duiktripjes, eentje op 5uur ’s morgens, omdat we de tresher shark willen zien. Ik zou de vertaling naar het Nederlands op dit moment niet weten, maar het is een haai met een enorm grote staart-vin. Om 5.30u zakken we langzaam naar de bodem van de zee, zo’n 25 meter diepte. Zodra we daar aankomen, zien we onze dive master het gebaar maken dat er een haai is en ja hoor: we zien de eerste haai langszwemmen! ADEMBENEMEND!! Overigens: dat is wel lastig hoor, als je dan aan het duiken bent… We zien er een stuk of 6, ze zwemmen heel langzaam en beheerst een meter of 2 van ons vandaan. WAAAUWW! Dit is echt heeeel erg vet!! Prachtige haaien, met hele mooie grote ogen. Ze komen hier langs gezwommen omdat dit een cleaning station voor ze is. Hier eten kleine vissen de parasieten weg. Ze doen dit alleen vroeg in de morgen, omdat ze van donker houden.

De dag daarna varen we met de duik-crew naar een onbewoond eilandje, Gato, om daar te duiken. Wauw, koralen in de mooiste kleuren, gekleurde naaktslakken, zwart-witte zeeslang, zeepaardjes, barracuda’s en alle mooie tropische vissen uit de boekjes, prachtig! Je komt ogen te kort. Na een korte pauze, zakken we weer af naar de bodem en beginnen we onze tocht door een grot. Nou mensen, ik kan jullie vertellen: dat was enorm spannend! Verbeeld je dat je met een groep van 6 bent, de divemaster zwemt voorop. Ieder heeft een zaklamp en het is zó pikkedonker dat je nog geen hand voor ogen kunt zien. Je zwemt door een vrij smalle doorgang en moet je adem goed controleren, anders stijg je op en raak je het plafond, of je daalt en zit met je handen in prikkende zee-egels! Poeh!! And on that very moment… zie je een white tip shark… tudududududududu… WAAAAHH!! En hij komt recht op je afgezwommen en wend 1 meter voor je gezichtsveld naar links, hahahha. Ik kan er nu om lachen, maar we knepen hem echt!! Pffff! Gelukkig werd het daarna weer lichter en konden we de haai mooi van een afstand observeren. Dat was toch een stuk prettiger! Maar wat een prachtig beest! Ze zien er wel gevaarlijk uit, maar uiteindelijk is de mens gevaarlijker voor de haai dan andersom. We zien nog een andere haai die rustig op de bodem ligt uit te rusten.
Na deze adrenaline-shot is het tijd voor andere shots! Time for the Floating bar! Op 3 minuten vaarafstand vanaf het strand ligt een bar, in de zee. Een perfecte plek om een mooie zonsondergang te zien, onder het genot van Piña Colada en San Miguel!

De volgende dag gaan we met de dive-crew naar Calanggaman island, een paradijselijk onbewoond eilandje op 2 uurtjes varen. Ik zal hier niet teveel over vertellen, de foto´s zeggen genoeg! Maar zoiets hebben wij nog nooit gezien, 300% bounty, een klein eilandje met honderden meters lange zandbank. En het water is daar zó helder, dat is gewoon duiken in een swimming-pool! Een acquarium. Het lijkt wel in scene gezet! Het onderwaterzicht reikt zeker tot 20 meter! WAAN! Echt fantastisch! We maken daar 2 duiken en tussendoor lekker relaxen op het eilandje. Super!
Een beetje saai hoor, maar de komende dagen zien er ongeveer het zelfde uit als bovenstaand. Jullie missen niks hier ;-) Het plan was om 5 nachten op Malapascua te blijven, het zijn er uiteindelijk 10 geworden…

Daarna gaat onze reis verder naar Apo-island, zuidelijk van het eiland Negros. Na een schommelende en turbulente boottrip van het vaste land naar Apo, komen we aan op dit pittoreske eilandje. Rust. Weinig toerisme, überhaupt weinig mensen, alleen locals-Philippinos! Er is alleen electriciteit vanaf 14uur tot 21.30u en er is geen stromend water. Douchen doe je dus met schepwater. We hebben een fantastische kamer, met uitkijk over zee. We beginnen de dag met snorkelen en al gauw wuift Paul met haastige signalen dat ik snel moet komen: haai? Nee… Zeeschildpad!!! Oooow! Heel rustig is hij van de bodem aan het eten. Even later zwemt hij in alle rust naar de oppervlakte om een ademteug te nemen. Dan zwemt hij weer terug naar de bodem en gaat hij verder. Hij merkt ons niet eens op! Geweldig, hij laat ons dichtbij komen en we kunnen hem rustig bekijken. Hij is groot en het is een Hawksbill seaturtle. Even later komt er nog eentje voorbij. En nog eentje! Wauw! Met snorkelen zien we hier al zoveel, we zijn erg benieuwd hoe het duiken hier is. We maken verschillende duiken, bijzonder mooi! Inie-mini zeepaardjes, zeeslangen, vis, vis en nog eens vis, hard- en zacht koraal, schildpadden, een schol Jacks en meer grote vissen. De laatste duik die we maken is een drift-dive, vertaald als: stromings-duik. Het kleine duikbootje gaat de ´grote zee´ op, hoge golven en erg wild. Wanneer we het water inspringen moeten we direct naar beneden zakken. En dan…. laat je gaan op de stroming van de zee. De flinke stroming neemt ons direct mee, het enige wat we hoeven te doen is proberen geen rotsen of koraal te raken en de dive-master niet in te halen! Een bijzondere ervaring!

De Filippijnen bevalt ons bijzonder goed. Restaurants zijn over het algemeen zeer goed, mensen zijn enorm gastvriendelijk, lief en kalm. De jongens/mannen zijn echte Latinos, ze dragen stoere zonnenbrillen, hebben tatoeages en proberen duidelijk de aandacht te trekken van de Latinas.

Vandaag reizen we verder naar onze laatste bestemming in de Filippijnen: Panglao-Island, ten zuiden van het eiland Bohol. Dit zal ook onze laatste plek zijn, voordat we beginnen aan onze lange terugreis. Het voelt alsof we al jarenlang van huis zijn, de drie maanden voelt voor ons als heel lang aan. Hoe is dat voor jullie? Jullie missen ons vast niet, toch…? Jullie kunnen ons nog wel even missen toch...? Mam?

Wij gaan de komende week nog even heerlijk niks doen, genieten, duiken, uit ons neus eten...

Veel liefs en een warme tropische groet vanuit het zonovergoten Apo-Island!

• 06 Maart 2013 - 17:25

Petra:

Hallo Saya en Paul,

jullie avondturen zijn geweldig. Volop leven en genieten! Wanneer komt je boek uit??? Mogelijk een uitdagende doelstelling voor als je terug bent. Ik mis je in ieder geval wel als collega en zie je graag terug.
    Clevers is weer open. Kunnen we een keer uitgebreid ijs gaan eten en bijkletsen. Heel veel groeten van mij, doegg .....Petra.

• 06 Maart 2013 - 19:36

Jeroen:

Fantastich! Geniet er nog even van!!! Ik verheug me nu al op de live verhalen en foto's etc.
    Enjoy!
    Jeroen.

• 06 Maart 2013 - 20:37

Bianca Van Voorst:

Hoi, schatjes!!Kllinkt en voelt geweldig;bounty-bounty!
    Na zulke beschrijvingen, zet ik veel uitroeptekens!! Zo wat een ervaringen, het klinkt heerlijk!!
    De foto s zijn plaatjes. neeeeeeeeeeeee, ik mis jullie niet,hoor,pff. haha. Ik wens jullie veel avontuur!!
    Spannend!................Ik ben ff weg naar Turkije, zie je dan volgende vrijdag? Liefs en kus voor mijn schone zoon.....,xxxxxxxxxxx en voor jou; geniet van de wereld; ik hou van jou,xxx veel knuffels, kus en liefs,xx

• 06 Maart 2013 - 21:34

John:

Dit is wel een hele mooie wereld. Ik ben niet jaloers, maar zie wel de plaatjes en de beelden waarin het super is om in te leven is. Geweldig hoe mooi de wereld kan zijn. Als het duiken tot in je botten doordringt, dan kun je dat gevoel nog lang meedragen. Slurpen dus!

liefs John

• 07 Maart 2013 - 13:47

Amé:

Fantastisch om dit allemaal te lezen! Wat maken jullie super gave dingen mee! Nog lekker genieten van de laatste dagen daar skatties want hier NL wordt het weer kouder! X